HIIT – výhody a proč ho taky zkusit.

Jsme stvořeni k pohybu. Naše tělo se vyvinulo tak, abychom se neustále hýbali, což je na hony vzdálené tomu, jak aktuálně žijeme naše životy. Většinou sedíme celé dny a skutečného pohybu máme jen velmi málo.

 pexels-photo-864990

zdroj: https://www.pexels.com/photo/women-s-assorted-sports-bras-raising-their-pink-dumbbells-864990/

Podle posledních výzkumů je pravidelný pohyb vyšší intenzity spojován se snížením rizika smrti o celých 44% (1). Jako nejlepší se pak jeví pravidelné zařažování různých druhů cvičení. Dnes se podíváme na cvičení ve vysoké intenzitě (HIIT z angl. High Intensity Interval Training).

Tento styl cvičení se stal velmi populárním zejména v poslední době a není divu. Poskytne vám skvělé výsledky za zlomek času oproti klasickým druhům cvičení.

Co to je HIIT?

HIIT je intervalový trénink, kdy střídáte časové intervaly intenzivního cvičení a odpočinku .

V současné době existuje celá řada variant od 20 vteřin cvičení a 10 vteřin odpočinku až k 60 vteřinám cvičení a 30 vteřinám odpočinku. Každá má své výhody a vyplatí se je vyzkoušet všechny.

Díky neustálemu udržování vyššího tepu i v době krátké pauzy tak získáte výhody aerobního cvičení i při posilování (anaerobní). A dokonce je intervalový trénink lepší i z pohledu produkce růstového hormonu, který je důležitý pro obnovu a stavbu svalů. Intervalový trénink jej dokáže zvýšit až o neuvěřitelných 2000% (2) (oproti klasickému silovému tréninku, který zvládne nárůst kolem 200%) (3).

 pexels-photo-791763

zdroj: https://www.pexels.com/photo/man-carrying-barbel-791763/

Co je ale nejlepšího na HIIT je efektivnost. Už nemusíte v posilovně trávit hodiny a hodiny. Stačí 15 minut a máte hotovo. Nejlepších výsledků dosáhnete, pokud budete v každém tréninku cílit na co nejvíce partií vašeho těla (opět maličko rozdíl oproti klasickému kulturistickému tréninku, kdy jeden den trénujete pouze jednu nebo dvě svalové partie).

Ideálně složený trénink tak za 15 minut procvičí celé tělo, dostane vás do formy a ještě zapracujete na celkovém zdraví. A pokud jej navíc zařadíte ráno, získáte skvělý start do nového dne, zrychlejí metabolismu a ještě navíc pocit, že už máte pro dnešek hotovo (alespoň tedy trénink.. do práce budete muset tak jako tak J)

Pokud chcete takové cvičení zkusit, hledejte na rozvrhu vašeho fitness centra HIIT, TABATA nebo intervalový trénink.

Pokud máte cestu kolem, stavte se v Meka Fitness v Rudné u Prahy, kde se TABATA cvičí každé pondělí a středu od 6:45 ráno s Jitkou Egressy (http://www.tvojetrenerka.cz/).

Zdroje:

  1. http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJM199302253280804#t=article
  2. http://link.springer.com/article/10.1007/BF00237784#page-1
  3. https://www.researchgate.net/profile/Karl_Friedl2/publication/21294733_Endogenous_anabolic_hormonal_and_growth_factor_responses_to_heavy_resistance_exercise_in_males_and_females/links/54e7aee30cf27a6de10ac6ba.pdf

 Autor: Jitka Egressy - certifikovaný fitness trenér a autorka knihy "Tuk není nepřítel"

ja-bile-pozadi

Nejoblíbenější značky