Návrat k přirozenosti: chůze, dřep, vis

Vlivem dnešního stylu života většiny lidí, který zahrnuje časté sezení u počítače, omezený a stereotypní pohyb dochází ke změnám našeho těla, kterých si možná řada z vás nikdy nevšimla. Jsou to jak změny viditelné, tak především změny ve funkčnosti pohybového aparátu, jejichž příčina leží ve zkrácení některých svalů a ochabnutí jiných. Pro příklad:

  • předsazování ramen a hrbení se a jiné neduhy patřící k nesprávnému držení těla
  • neschopnost udělat hluboký dřep
  • neschopnost bez problému zdvihnout předmět ze země
  • problémy s prostou chůzí či během
  • bolest zad

Proč se tohle děje? Je to jednoduché. Tak jako vše v přírodě, tělo je přizpůsobivé. Na tom je založena evoluce. Pokud potřebujeme něco umět, dokážeme se to naučit. Jenže ono to, bohužel, platí i obráceně. Když něco nepotřebujeme umět (nepoužíváme to), tělo to zapomene. Jinými slovy: Pokud většinu dne prosedíte, vaše tělo se přizpůsobuje pozici sedu. Bez dostatečné kompenzace ochabují nepoužívané svaly a tělní systémy, které na tuto pozici nejsou nastaveny, trpí.

Obrázek článku

Změny, které se díky současnému stylu života dějí, jsou bez nadsázky degenerativní. Tělo přestává fungovat v rozsahu, ke kterému evolucí dospělo. A proto vysíláme doporučení: Starejte se o své tělo a navraťte mu přirozenost! Možná si tím vyřešíte více problémů, než se zdá.

Jak na to?

Chůze. Dřepy. Vis.

Chůze: Choďte alespoň hodinu denně. Snažte se vystřídat dopravní prostředky za chůzi. Choďte na nákup, choďte do práce nebo do školy, choďte za přáteli, choďte na procházky. Chůze posiluje, protahuje a prokrvuje dolní končetiny. Snažte se o indiánskou chůzi (nedupat!), zapojíte rovněž břišní a další stabilizační svalstvo. Chůze kompenzuje sezení

Dřepy: Provádějte často dřep. Mluvíme o dřepu hlubokém, až dolů. Dřepění pro naše předky bylo tím, čím je pro nás sezení. Ve dřepu se odpočívalo, pracovalo i vyměšovalo. Dnes však pořádný dřep udělá málokdo kvůli zkráceným stehenním svalům, achillovkám a lýtkům a nepohyblivým bokům. Pracujte proto na dřepu denně a snažte se ztracenou mobilitu opět obnovit. Skvělým pomocníkem můžou být odporové gumy a masážní pomůcky.

baby-squat

zdroj:manbicep.com

Vis: Vis pomáhá protáhnout ramena a prsní svalstvo a upevnit pozici lopatek. Je mimořádně vhodný pro napravení držení těla. Více se dočtete v článku, který jsme pro vás připravili v nedávném Tipu týdne.

Chcete-li být zdraví a cítit se skvěle, nikdy nezapomínejte, co je pro nás přirozené. Snažte se být co nejblíže přírodě, jak pohybem, tak stravou!

Váš tým Cross Athlete

Nejoblíbenější značky