Rozhovor s Jitkou Egressy

V dnešním článku jsme si pro vás připravili rozhovor s trenérkou a autorkou několika knih Jitkou Egressy. Pojďme na to!

Jitko, můžeš se nám pro začátek krátce představit?

Jsem trenérka, která se zabývá skutečným funkčním pohybem, který se Vám hodí v běžném životě. A stejně tak se dívám i na jídlo. Tedy na skutečné jídlo, nikoliv náhražky stravy z chemické laboratoře. U  mě si nezacvičíte zkracovačky nebo sklapovačky, přesto dáme břichu zabrat. Nedoporučím Vám proteinové tyčinky nebo iontové nápoje, ale ukážu Vám, že ve skutečných potravinách jsou živiny, které potřebujete.

Co tě navedlo na cestu zdravého životního stylu a předávání svých znalostí dalším lidem?

Moje osobní zkušenost. Jako každá holka jsem řešila svojí váhu, a tak jsem vyzkoušela nespočet různých diet. Žádná nefungovala dlouhodobě. A tak jsem začala výživu studovat. Až jsem se dostala k tomu, že nejdříve musím pochopit, jak funguje tělo na biochemické úrovni, abych pro sebe byla schopná najít správný jídelníček.

Jitka zrcadlo

Nabídku veškerých služeb, Jitčin blog a řadu receptů najdete na tvojetrenerka.cz

Jaké služby můžeš lidem nabídnout?

Aktuálně vedu skupinové lekce, osobní tréninky a poskytuji výživové poradenství. Cvičit u mě můžete jak za účelem nabrání fyzičky, tak kvůli redukci hmotnosti nebo i fyzio cvičení pro bolavá záda. Dělám také kompenzační tréninky pro běžce.

Můžeš nám stručně popsat tvou filozofii zdravého životního stylu?

Udržitelný styl, který vám vydrží po zbytek života a u  kterého se nebudete cítit tak, že se omezujete a přicházíte o radost zeživota. Zní to skoro jako pohádka, co? Ale fakt to tak je. Jedině to je správná cesta. Ja jsem milovník jídla a třeba nedělní snídaně s manželem je pro mě opravdu zážitek... nehodlám ji vyměnit za proteinový shake, který někdo vyrobil v chemické laboratoři (směje se).

Jak vypadá tvá typická snídaně?

U mě se to dost liší, co se týče pracovních dnů a víkendů. V pracovní dny většinou nesnídám vůbec. Ano jsem zastáncem toho, že snídaně není třeba, pokud dobře jíte po zbytek dne... O víkendu si naopak dopřeju velkou snídani – nejčastěji vejce. Ať už omeleta nebo míchaná. K tomu tunu zeleniny. Tady volím to, co je aktuálně v sezóně. A zdravé tuky – olivový, sádlo nebo avokádo a ořechy. Rozhodně si také vychutnám černou kávu.

jitka insta

Potřebujete inspiraci? Tyto a mnoho dalších dobrot najděte na Jitčiném instagramu, hledejte tvojetrenerka.cz

Máš ráda sladké? Pokud ano, jak často hřešíš nebo jak řešíš chutě na něj?

Dříve jsem mívala neskutečné záchvaty chutě na sladké, ale od té doby co se stravuji nízkosacharidově s dostatkem zdravých tuků, tenhle problém zcela vymizel. Když mám přesto na něco chuť, tak nejčastěji sáhnu po kvalitní čokoládě. Moje nejoblíbenější je 92% Vivani. Jak říká můj dobrý kamarád Pavel: Po nějaké době na low carb (pozn. redakce: nízkosacharidová strava) vám i 92% čokoláda bude připadat jako sladká pochoutka...

Co bys doporučila lidem, kteří chtějí začít žít zdravěji, ale nedaří se jim vystoupit ze zajetých kolejí?

Všechno se to točí kolem společenského tlaku. Většinou se setkávám s tím, že lidé mají největší problém s tím – jak budou vypadat před ostatními, co si o nich někdo jiný řekne atd. Takže jednoznačně bych doporučila hodit tohle za hlavu, poslouchat svoje tělo a hlavně nejíst věci, které by Vaše prababička nepovažovala za jídlo. Zní to divně, ale Vaše prababička by kolu nebrala jako jídlo… Jestli víte jak to myslím.

A co trénink? Jaký druh pohybu osobně upřednostňuješ a kam vedou tvé sportovní kroky?

Sama osobně trénuji už jen intervalový trénink. Jednak je to proto, že nemám hodiny na to, abych je trávila v posilovně. Takže rychlý, intenzivní trénink do 20 minut je přesně pro mě.

Moje cíle jsou zejména být zdravá a, jak vždycky říkám: vyjít schody i v 60 letech. Nestarám se o sportovní výkon, který se měří v tabulkách nebo o to, jak vypadám. Musím se prostě cítit dobře a fit.

Kdybys měla vybrat jeden styl tréninku, který je podle tebe nejlepší pro shazování hmotnosti, co by to bylo a proč?

Pro shazování hmotnosti se opět jednoznačně hodí právě trénink ve vysoké intenzitě, který je složený z krátkých časových intervalů.  Nejznámější a mimochodem jediná věděcky podložená metoda intervalového tréninku je TABATA, kterou vivinul japonský vědec na základě studia cyklistů.

Jsi autorkou několika knih o jídle a zdraví obecně. Jakého jsou charakteru a kde je čtenáři můžou sehnat?

Aktuálně mám v Čechách vydanou jednu knihu Tuk není nepřítel a seženete ji v každém knihkupectví nebo online. Zabývá se stravou, mýty nejen v oblasti stravování, pohybem, a dokonce obsahuje pár receptů.

obalka

Starší knihy jsou aktuálně k dostání jen v anglickém jazyce a můžete je zakoupit na Amazon.com.  Ty se pak vztahují hodně k Paleo a najdete mezi nimi i pár kuchařek.

V současné době se snažím oprostit se od různých nálepek jako právě Paleo, Keto, Low carb, Vegan atd... protože mi přijde, že jsou všechny hodně zmedializované a vlastně se strašně odchýlily od původních významů. Pardon, ale třeba Paleo cukrárna mi přijde fakt na hlavu.

A na závěr – co bys vzkázala našim čtenářům?

Určitě to, aby se nebáli a zkusili se vrátit k základům. Mrkněte, jak se v Čechách žilo před 100 lety a zjistíte snadno, proč nám to teď nejde, jsme nemocní a nespokojení.

Děkujeme ti, Jitko, za tvé odpovědi a přejeme ti hodně úspěchů!

Jitku můžete sledovat na Twitteru, Facebooku, Instagramu nebo navštívit její webové stránky www.tvojetrenerka.cz. V případě dotazů nebo zájmu o spolupráci se na ni neváhejte obrátit!

Čtěte také články, které si Jitka připravila:

HIIT - výhody a proč ho taky zkusit

HIIT Trénink

Nejoblíbenější značky